Tilbage i 2017 påpegede jeg og Venstre, at der fra det socialdemokratiske styres side var gjort alt for lidt for at undgå, at broerne over jernbanen i Hadsten og Laurbjerg skulle lukkes i op til otte måneder.
Brolukningerne er en følge af den elektrificering, der skal laves på den jyske længdebane fra Århus til Langå. Banedanmarks tilgang til at øge frihøjden under broerne var, at brodækket skulle hæves.
Da Banedanmark i efteråret 2017 holdt besigtigelsesforretning, var der ikke meget lydhørhed i forhold til de konsekvenser, det ville have for Hadsten og Laurbjerg, hvis broerne skulle lukkes i op til otte måneder.
I Venstre ville vi ikke bare acceptere Banedanmarks løsninger. Derfor har vi siden arbejdet med dels at presse forvaltningen i Favrskov Kommune til, når de skulle til forhandlinger med Banedanmark, at få dem til at se på andre løsninger end blot den, de havde låst sig fast på. Dels har vi via vores kontakter på Christiansborg lagt pres på Transportministeriet.
Dette arbejde har nu resulteret i, at det ligger fast, at broen i Laurbjerg ikke bliver lukket og dermed heller ikke bygget om. Løsningen her er at sænke sporene lidt i forbindelse med, at der skal laves trinbræt. Det, at broen ikke skal lukkes, har en utrolig stor positiv betydning for Laurbjerg, der nu kan ånde lette op.
Broen i Hadsten bliver kun lukket i maksimalt fire måneder. Her bliver løsningen, at brodækket over skinnerne skiftes til en stålkonstruktion i stedet for den betonkonstruktion, der er der i dag.
Denne løsning er væsentlig mindre indgribende i forhold til de negative konsekvenser, som detailhandlen og borgerne i Hadsten ville have fået, hvis broen skulle have været lukket i otte måneder.
I Venstre arbejder vi for at finde løsninger til gavn for borgerne. Derfor stiller vi os på borgerne side for at finde de rigtige løsninger.
Seneste kommentarer